FSC-CCOO Illes Balears | 24 abril 2024.

CCOO I UGT DENUNCIEN LA SITUACIÓ ACTUAL DE LES POLICIES LOCALS DE LES ILLES BALEARS DESPRÉS DELS ATEMPTATS DE BARCELONA I CAMBRILS

12/09/2017.

Els sindicats CCOO i UGT de les Illes Balears, sindicats més representatius entre les policies locals A l'àmbit autonòmic, exigeixen als responsables polítics de les diferents administracions implicades en la seguretat pública que es dugui a terme els més aviat possible la inversió necessària en seguretat, en formació i que s'augmenti la coordinació en matèria antiterrorista, tot seguit als covards i terribles atemptats de Barcelona i Cambrils.

Les dues agrupacions sindicals de la Policia de les Illes Balears FeSP-UGT i FSC-CCOO recorden que a les nostres illes que són una regió turística per excel·lència, ja s'han produït detencions de jihadistes radicalitzats amb intencions d"atemptar.
    Ni els ciutadans ni els turistes es poden permetre una policia sense mitjans materials o sense recursos humans suficients que permetin prevenir aquests i qualsevol altre acte delictiu.

Per una banda el Govern Estatal no ha permès que les Policies Locals augmentessin els seus efectius, de fet les plantilles han disminuït per l'impediment de l?Estat per poder cobrir les baixes que s?han anat produint amb l?excusa de l?objectiu de dèficit pressupostari. Dèficit que han causat als recursos humans de les diferents plantilles.
    A més, veiem que els intents d?alguns municipis de convocar places de policia són paralitzats pels recursos contenciosos-administratius presentats (malgrat el nivell 4 d?alerta antiterrorista) per la Delegació de Govern impedint així qualsevol millora del servei.

Per altra bada els Govern Autonòmic va aprovar normes que dificultaven la contractació de nous efectius ja que els processos son més llargs i costosos.

Malgrat l?actual voluntat del Govern Autonòmic de reformar la Llei de Coordinació de Policies Locals no es pot donar una solució ràpida al greu problema de la contractació de nous efectius ja que aquesta voluntat ha seguit i segueix un camí molt lent.
    Recordar que el servei policial nocturn és inexistent a molts de municipis de les Illes Balears, cap cos policial patrulla els seus carrer de nit.

A les Illes Balears s?està augmentant la inversió en temes de participació ciutadana que fa que de cada dia es celebrin més actes multitudinaris i en canvi la inversió en seguretat no augmenta per la qual cosa no es poden vigilar aquets actes multitudinaris (festes populars, concerts, sopars de carrer,...).
    Alguns municipis ho intenten solucionar contractant els policies d?altres municipis o personal voluntari de Protecció Civil que supleix la feina policial.

La formació policial també ha minvat considerablement, prova d?això és l?escassa activitat que te en l?actualitat l?EBAP.

El Ministeri d?Interior, després dels darrers atemptats, ha ficat a les policies locals dins el pla de mesures de prevenció i protecció antiterrorista, així com un reforç policial a les zones turístiques, però per poder assolir aquestes noves comeses caldria comptar amb una formació especifica i amb certa informació de la que nomes disposen les forces de seguretat de l?Estat.

També el Sr. Perelló, director general d?Emergències i Interior del Govern de les Illes Balears, ha demanat, després dels atemptats que tots els agents de policia local estiguin disponibles en cas d?emergència, i una major coordinació amb els cossos policials de l?Estat.
    Aquesta petició del Sr. Perelló és un tant irresponsable ja que és a la Conselleria d?Interior que ell representa la responsable de coordinar als diferents cossos policials que conviuen a les nostres Illes i no és suficient trametre una carta als caps de policia local perquè ho facin ells.
    El Director d?Interior no pot demanar més implicació dels policies sense habilitar mecanismes per millorar la seguretat del treballadors policials en la realització de les seves tasques.

En resum, és molt difícil poder assolir un nivell acceptable de compliment dels objectius que demana la nova situació en matèria de seguretat si les diferents administracions no remouen les traves que impedeixen tenir els recursos humans necessaris i s?inverteixen els diners necessaris per dotar del material adient als cossos de policia local.

Persones de contacte per aclariments:
    Carlos Luque UGT (658 568 744)
    Guillem Barceló CCOO (629 111 678)